BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
..__ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAHIWABARAKATUH__..
Entry kali ni, ana hanya ingin kongsikan serba sedikit tentang kanak-kanak dan dunia belajar. Boleh dikatakan, semua pembaca ( ada yang nak baca blog ana ke? ) dah biasa tengok, duduk bersama dengan kanak-kanak ni. Dunia kanak-kanak amat berbeza dengan dunia orang dewasa dan remaja. Dalam pemerhatian ana sendiri ( almaklumlah, anak saudara ramai, so, anak saudaralah yang menjadi bahan pemerhatian ana ), kanak-kanak ni suka sangat bermain. Dalam sehari, sekiranya mereka tidak bermain, Ya Allah, boleh demam jadinya. 24 jam bermain, mereka tak pernah letih. Apa benda antibody dalam badan mereka pun kita tak tahu. Dunia "main" sebati dalam diri mereka.

Di Pra sekolah, tadika dan taska, pendekatan belajar sambil bermain memang dititiberatkan. Tetapi, ada sesetengah ibubapa yang "kurang" kefahaman mereka tentang makna sebenar learning through play ini, mereka akan memarahi dan merungut kepada guru-guru apabila anak-anak mereka asyik bermain sahaja. mereka hanya mahukan anak mereka "terror" dalam membaca, menulis, mengira dan menakul ( 4M ). Walhal, mereka tidak sedar bahawa, pada peringkat tadika, tujuan utama bukanlah untuk mengajar anak-anak tentang 4M tersebut, tetapi hanya sebagai persediaan kanak-kanak dalam menghadapi kehidupan sebenar disekolah apabila mereka berada dalam darjah satu. Anak-anak tidak boleh diberi tekanan dalam proses pembelajaran kerana mereka cepat bosan.
.jpg)
Selain itu, dalam dunia ini, bukan hanya kanak-kanak normal yang wujud. Ada juga kanak-kanak yang tidak bernasib baik dilahirkan seperti sindrom, autisme, disleksia, hyperaktif ( kadang-kadang boleh membuatkan guru demam dan menangis ) dan sebagainya. dengan hal ini, guru mestilah bijak dalam menjadikan kanak-kanak ini tinggi "self esteem" mereka. Kebiasaanya, kanak-kanak sebegini, mereka lebih berasa rendah diri berbanding kanak-kanak yang normal. Ana berpengalaman dalam bersama-sama seorang kanak-kanak sindrom tunner. memang pada permulaan pengajaran, memang ana berasa putus asa, tetaapi Alhamdulillah, pelbagai aktiviti kami lakukan dan beliau menunjukkan peningkatan yang memuasakan. dalam mengajarnya, kami menggunakan bahan maujud yang selalu digunakan oleh kanak-kanak. Nampak jelas disitu, beliau lebih gembira daripada menggunakan pensil dan kertas sahaja.
Oleh itu, terimalah anak-anak kita seadanya. Pelbagaikanlah aktiviti untuk mereka. Jangan jadikan mereka daalam kehidupan yang keterpaksaan. Ubahlah pemikiran kita kearah yang lebih maju sejajar dengan kemajuan negara. Tetapi, jangan sesekali agama diabaikan. Anak-anak adalah pewaris dan penegakkan bangsa akan datang.
No comments:
Post a Comment